هماهنگی با موسیقی در رقص

موسیقی در رقص و چگونه هماهنگی با آن

رقص آذری-رقص ترکی-آموزش در تهران 09141025954
آموزش رقص آذری سعید عبدی 09141025954

هماهنگی با موسیقی در رقص نیازمند مهارت و آشنایی با ریتم میباشد. ولی برای شروع، برای هنر جویانی که تازه وارد فرایند یادگیری شده اند، شناسایی سر ضرب اولین و موثرترین گام میباشد. در مورد آموزش رقص آذری قبل تر در مورد آیتم های یادگیری از قبیل استایل، میمیک صورت، فیزیک بدن، و از همه مهمتر درک موسیقی و حرکت با آن و… بطور خلاصه حرف به میان آمده بود. ولی اکنون میخواهم راجع به اصلی ترین مورد یعنی درک موسیقی بهمراه انجام حرکات مواردی را ذکر کنم.

رقص آذری سعید عبدی-آموزش در تهران
رقص آذری سعید عبدی-آموزش در تهران

آشنایی با انواع موسیقی آذربایجانی

باید بدانید هر آهنگی از دو قسمت اصلی تشکیل شد: 1-ریتم 2-ملودی. که به پیرو آن حرکات ریتمیک و ملودیک نیز داریم. از انواع موسیقی که در رقص آذری استفاده میشود میتوان 4*2- 4*3 – 8*6 – 4*4 – 16*6 – 32*6 نام برد. که شناسایی و تقسیم بندی اینها بر پایه ریتم و نوع نواختن ناغاره میباشد. بیاد داشته باشید شروع آموزش رقص آذبایجانی با ریتم 8*6 میباشد.

آموزش رقص و شمارش روی ریتم

این مورد زمانی حساسیت زیادی دارد که شما تازه میخواهید اولین قدمهای یادگیری رقص آذری را بردارید. در اینجا باید آشنائی مختصری از پایه و حداقل شمارش روی موسیقی را بدانید تا بتوانید حرکات خود را با آن هماهنگ کنید. در آموزش رقص آذری چیزی که من خودم برای هنرجوهایم در نظر میگیرم را درپنج قدم زیر توضیح میدهم:
# 1- انتخاب آهنگ
شاید در ابتدا این بذهنتان خطور کند که کلی آهنگ دارم یکیشو انتخاب میکنم! ولی در واقع برای شروع کار باید کارتون رو خیلی ساده تر بکنید. یعنی از ساده ترین آهنگ شروع کنید. کاری که من در کلاسهایم انجام میدهم انتخاب گزینه ای بدون ملودی میباشد. سرعت یا تمپ آهنگ نیز باید پایین باشد.
# 2- شمارش روی ریتم
گفتیم برای شروع از ریتم 8*6 استفاده میکنیم. با عدد هشت کاری نداریم چون صرفا مخرج نت ها در موسیقی میباشد. ولی عدد شش برای ما مهم است. تمام حرکات ما در بازه این شش نت (نت سیاه) اجرا میشود که در موسیقی یک میزان نامیده میشود. ولی از آنجاییکه در رقص حرکات ما سه تایی هستند، عملا سعی خواهیم کرد حرکات سه شماره ای ما در غالب همان شش نت موسیقی اجرا گردد.
# 3- سرضرب
همان شش نت را هنگام شمارش؛ ۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ در نظر میگیریم، که معمولا نت اول و نت چهارم ضرب بم تری نسبت به بقیه نت ها خواهند داشت. پس در یک میزان دو سرضرب خواهیم داشت، ضرب اول قوی تر و ضرب دوم ضعیف تر. شروع حرکت بر روی سر ضرب اول یا همان عدد یک میباشد. و معمولا در اجرای رقص از نت چهارم به بعد سکوت رقصنده محسوب میشود.
# 4- تشخیص نقطه شروع ریتم
حتما میپرسید از کجا سر ضرب را تشخیص بدین؟! وقتی به آهنگی گوش میدین همونجایی که دست یا بشکن میزنین همونجا سرضرب هستش. و نیز بخاطر داشته باشین سرضرب جایی از ریتم میباشد که صدای بلندتری دارد.
# 5- استکاتو
استکاتو اصطلاحی در موسیقی میباشد که در رقص آذربایجانی نیز استفاده میشود. در موسیقی استکاتو جایی است که یکی از حرکات سریعتر یا متفاوت از بقیه نتها اجرا میشود. که عموما این استکاتو در رقص روی نت اول یا عدد یک میباشد.

نویسنده: سعید عبدی

اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری در email
اشتراک گذاری
1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا