رقص ترکمه

رقص ترکمه

رقص ترکمه یکی از قدیمی ترین رقص های آذربایجان میباشد. همانطور که در بخش معرفی گفته شد، اسم این رقص از اسم مکان شکل گیری رقص گرفته شده است.  در سرزمین آذربایجان قبیله ای بنام نرکمه وجود دارد. اهالی این قبیله در تابستان در ییلاق و در زمستان در قشلاق سپری میکنند. آنها در زمینهای شاماخی و قره باغ و شکیساکن هستند. زمان دقیق بوجود آمدن رقص ترکمه در دست نیست.
اهالی قدیمی و کهنسال آذربایجان این رقص را بخوبی میشناسند و از آن یاد میکنند که این دلیلی برای قدمت این رقص زیبای خطه آدذربایجان میباشد.

رقص تره کمه متشکل از یک ملودی شبیه بهم در دو واریانت میباشد:
1- در واریانت اول که توسط خانمها اجرا میگردد موسیقی لیریکی دارد.
2- در واریانت دوم که در منطقه شکی ونخجوان اجرا میگردد.  با سرعت متوسط هم توسط بانوان و هم آقایان بصورت همزمان و جلد ایفا میگردد.
رقص ترکمه بصورت صحنه ای برای اولین بار توسط علی بابا عبدال.. یف تنظیم و توسط خانم امینه دلبازی اجرا گردید. در اجرای بانوان حرکات دست-دیسکینمه و سیندیرما مشاهده میگردد.

رقص توراجی

 
پس از معرفی رقص آذری ترکمه اکنون نوبت به معرفی رقص آذری توراجی مطعلق به اوایل قرن نوزده میباشد. نام این رقص از پرنده ای بنام “کوهی توراجی” گرفته شده است.
مقام موسیقی این رقص آذری در ماهور میباشد. و مایه های موسیقی ماهور چون: مایه، عشاق، شکسته فارس در آن دیده میشود.
این رقص پرواز پرنده را تمثال میکند. همه حرکات رقصنده نشان از حالات پرواز توراجی دارد.
پرنده با آرامش در حال پرواز است که ناگه شکارچیان آنرا مورد هدف قرار میدهند.  پرنده به تلاطم میفتد، رفته رفته ضعیف میشود و توان خود را از دست داده به زمین میفتد. که بعد از کمی استراحت توان خود را باز یافته و دوباره با احساس شادی پر میگشاید.
این رقص زیبا بای اولین بار توسط رقصنده ارزنده آذربایجان خانم امینه دلبازی اجرا شد.
 

هنری برای تمام زندگی/برای یادگیری این هنر با ما تماس بگیرید

شعبه مرکزی تهران-پونک – سردار جنگل مخبری شرقی
Tehran
Phone: 09141025954
Email: saeid_abdi2011@yahoo.com

اشتراک گذاری
اشتراک گذاری
اشتراک گذاری
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
پیمایش به بالا
اسکرول به بالا